Gdzie Rzym, gdzie Krym?

Reakcje na wystawę przygotowaną przez Muzeum Historii Polski w Bundestagu wkraczają w nową fazę. Przed kilkoma dniami ukazały się krytyczne artykuły na ten temat w prasie polskiej i niemieckiej. Dzisiaj na facebooku zabrał głos dyrektor Muzeum, Robert Kostro. Jego wypowiedź to typowy przykład ataku ad personam, gdy brakuje merytorycznych argumentów. Odniosę się tylko do jednego z podjętych wątków.

53A85437-17B5-4A76-BB71-0DDFC5F2E02D

Wystawy stałej w Krzyżowej nie przedstawiałem dotąd na tym blogu. Ponieważ byłem członkiem komisji miejsca pamięci w Krzyżowej i wybrano mnie do gremium przygotowującego wystawę, po zapoznaniu się z formami pracy i pierwszymi propozycjami zrezygnowałem z uczestnictwa w kolejnych spotkaniach. Nie zająłem się do dziś ową wystawą, by mojego stanowiska nie kwitowano właśnie w taki sposób, najłatwiejszy z łatwych, tzn. że jest to wyraz osobistej frustracji, a nie istotnych zarzutów. Nigdy nie zabiegałem o przewodniczenie żadnemu gremium w tym projekcie, co łaskawie raczył mi dziś zarzucić p. Kostro.

W swoim wpisie na facebooku w obronie berlińskiej wystawy chwyta się wysuwania zarzutów personalnych związanych z projektem z Krzyżowej, wprost przypisuje mi zamiary i intencje, których nigdy nie miałem, uważam więc, że moja powściągliwość nie ma już uzasadnienia. Swoje stanowisko wobec przygotowań do wystawy w Krzyżowej (kwestie merytoryczne i organizacyjne) zawarłem w liście do ministra kultury, Bogdana Zdrojewskiego z 28.02.2014 r. Po zapoznaniu się z gotową wystawą zdania nie zmieniłem. Sugerowanie, że gdybym przewodniczył, to wszystko z koncepcji podsuwanych przez MHP bym łyknął, jest obraźliwe.

Uważam, że wystawę w Krzyżowej można było pokazać praktycznie w każdym innym miejscu w Polsce. Nie pokazano na niej specyfiki tego historycznego miejsca, nie poświęcono należytej uwagi „Kręgowi z Krzyżowej“. Na wystawie jako listek figowy znalazł się jedynie H. Jamesa von Moltke. Już wiele lat temu, wdowa po H. J. von Moltke, Freya von Moltke, domagała się, by w dziejach tego ugrupowania uwzględniać także inne postacie, zwłaszcza podkreślać udział kobiet. Brak odwołania do miejsca, jego historii i skoncentrowanie się jedynie na mszy pojednania, czyli czasach najnowszych było realizacją jedynie wycinku ciekawej historii miejsca i epoki. Widz może mieć trudności, by zrozumieć dlaczego na spotkanie Kohl-Mazowiecki wybrano akurat popegeerowską wieś i zniszczony pałac gdzieś pod Świdnicą.

Reakcja p. Kostro na facebooku jest przykładem typowego – niestety coraz częściej występującego – ataku ad personam. Ustawiając w ten sposób dyskusję, nieudolnie próbuje się zdezawuować krytykę i zakryć własne błędy krzykiem o rzekomej interesowności osób mających inne zdanie. Filozofia korytka (wymarzonego, utraconego lub posiadanego), teraz tak popularna, naprawdę wszystkiego nie tłumaczy.

Krytyka wystawy (wybór artykułów prasowych i wpisów na bloga)

Aussiedlungsbeauftragter kritisiert Ausstellung zu Polen, „FAZ“, 10.06.2016

Koschyk: Erfolgreiches Wirken der deutschen Heimatvertriebenen und ihrer Landsmannschaften am deutsch-polnischen Versöhnungswerk dürfen nicht in Frage gestellt werden / Polnische Ausstellung „Polen und Deutsche – Geschichten eines Dialogs“ ist im höchsten Maße historisch und sachlich unausgewogen, 10.06.2016

Jacek Lepiarz, Niemcy: Przedstawiciel rządu krytykuje polsko-niemiecką wystawę, „Gazeta Prawna“, 10.06.2016

Polsko-niemiecka wystawa jubileuszowa stronnicza? Portal Niemców w Polsce, 10.06.2016

Krystyna Koziewicz, Patent na dialog? „blog-polonia“, 10.06.2016

Elżbieta Stasik, Hartmut Koschyk: „Rola Solidarności została zepchnięta w cień”, „Deutsche Welle”, 10.06.2016

Sven Felix Kellerhoff, So führt Polen Deutschland im Bundestag vor, „Die Welt“, 10.06.2016

Monika Margraf, Gdzie Wałęsa? Nie ma. Są za to Kaczyński i… Szydło – „Die Welt” o wystawie w Bundestagu, „Deutsche Welle“, 12.06.2016

Jakub Noch, „Polska ośmiesza Niemcy w Bundestagu”. Ostra krytyka niemieckich mediów na polską wystawę historyczną bez Lecha Wałęsy, „Na temat“, 11.06.2016

Niemiecki dziennik oburzony! Ostre słowa o polskiej wystawie, „Fakt24.PL“, 11.06.2016

Bartosz Wieliński, Bawarski poseł w obronie Wałęsy protestuje przeciw polskiej wystawie w Berlinie, „Gazeta Wyborcza”, 11.06.2016

Daniel Passent, ABC – arogancja, buta, chamstwo, „passent.blog.polityka.pl“, 12.06.2016

Paweł Wroński, Wymazać Wałęsę, „Gazeta Wyborcza”, 13.06.2016

Dominik Zdort, Wałęsa wygumkowany, „Rzeczpospolita”, 16.06.2016.

Wojciech Pięciak, Gambit Koschyka, czyli o ataku na polską wystawę w Bundestagu, „Tygodnik Powszechny“, 19.06.2016

Polsko-niemieckie relacje na wystawie w Bundestagu. Dlaczego bez Wałęsy? „Gazeta Wyborcza”, 14.06.2016

Lukas Plewnia, „Polen und Deutsche. Geschichten eines Dialogs“ im Bundestag, „polen-heute.de”, 14.06.2016

Stanisław Tym, Nasze Ajnsztajny, „PolitykaCyfrowa”, 14.06.2016

W „Die Welt” ukazał się list dyrektora MHP R. Kostro i kuratora wystawy „Polacy i Niemcy. Historia dialogu” W. Czachura, „dzieje.pl“, 16.06.2016

Łukasz Biły, Braki i niedomówienia, „Wochenblatt”, 18.06.2016

Anna Wolff-Powęska, W Polsce, czyli nigdzie. Tego chcemy? 25-lecie polsko-niemieckiego traktatu o dobrym sąsiedztwie, „Gazeta Wyborcza“, 18.06.2016

Ewa Maria Slaska, Zawał w Bundestagu, czyli o wystawie na temat stosunków polsko-niemieckich, „ewamaria2013“, 22.06.2016

Bernard Gaida, Ws. wystawy w Bundestagu: Przewodniczący VdG odpowiada TP, „vdg.pl“, 22.06.2016

Autor: Krzysztof Ruchniewicz

Historia najnowsza, badania i nauczanie, historia w przestrzeni publicznej, blog i … / Zeithistoriker, Lehre und Forschung, PH, Blog und …

  1. Hanna Majewska

    Spory gubią i sens i wartość wszystkiego, co dało naszym społeczeństwom wieloletnie staranie tysięcy nieustraszonych w swoich działaniach po obu stronach wszystkich murów. Chwała NIEUSTRASZONYM !!!!

Skomentuj