Artystyczna wizja

A

Fotografia wpływa na nas w sposób bezpośredni, narzuca postrzeganie otoczenia, zaszczepia na zawsze pewne obrazy. Mimo upływu lat i zmian technologicznych, medium to nadal cieszy się wielkim zainteresowaniem, fascynuje i ciągle inspiruje różne działania artystyczne. W 2005 roku w Gdańsku w sąsiedztwie historycznego budynku Poczty Polskiej zrealizowano ciekawą instalację artystyczną. Jej autorami byli Dagna Anna Zielińska i Wojciech Narloch, a punktem wyjścia historyczne zdjęcie, jedno z przedstawień ikonicznych początku II wojny światowej.

2016-07-28_gdańsk_poczta (11 von 11)

Zdjęcia z walk o Pocztę Polską w Gdańsku 1 września 1939 r. należą do najczęściej reprodukowanych obrazów początku wojny. Wśród nich jest fotografia grupy pocztowców już po kapitulacji. Stoją pod murem z podniesionymi rękami. Naprzeciw niemieccy żołnierze.

Na temat przebiegu walk o Pocztę Polską znajdziemy wiele publikacji. Jedną z ostatnich poświęconych tym wydarzeniom oraz obchodzeniu się z pamięcią o nich po 1945 r. napisał historyk z Muzeum II Wojny Światowej, Jan Daniluk (zapis bibliograficzny poniżej). W internecie znalazłem też interesujące informacje o nowych, nieznanych szerzej zdjęciach, które wykonali niemieccy fotografowie. Linki do tych tekstów także poniżej.

2016-07-28_gdańsk_poczta (6 von 11)

Fotografia z pocztowcami, choć tak znana, jest ciągle zagadką. Nie wiadomo kto był autorem. Można tylko domniemywać, że był to jeden z dwóch gdańskich fotografów, Hans Sönnke lub Walter Otto Lulinski, którzy zostali wcieleni do jednostki propagandowej Grupy Eberhardt’a. Dotąd najbardziej znane były zdjęcia Sönnke’go i jemu przypisuje się wykonanie wspomnianego powyżej zdjęcia. W 2015 r. IPN zakupił album drugiego ze wspomnianych fotografów, Lulinskiego, w którym znalazło się ponad 130 zdjęć z dni walk o Gdańsk, w tym również wykonane w rejonie Poczty Polskiej.

2016-07-28_gdańsk_poczta (7 von 11)

Zdjęcie z grupą pocztowców stojących pod ścianą zainspirowało parę artystów, Dagnę Annę Zielińską i Wojciecha Narlocha do wykonania dzieła przypominającego tamten moment. Na ceglanym murze umieścili powiększone do naturalnych rozmiarów sylwetki aresztowanych, a w dalszej części ściany płytki z odciskami fragmentów dłoni, które przymocowano na wysokość wyciągniętych rąk dorosłego człowieka. Tak jakby stojący tu niegdyś bezbronni ludzie pozostawili ślad swej klęski i zapowiedź swego tragicznego losu. Instalację uzupełnia cytat z jednej z pieśni Jana Kochanowskiego: „Przeto chciejmy wziąć przed się myśli godne siebie (…)“.

Zob. także:

Grażyna Antoniewicz, Zdjęcia osobistego fotografa Hitlera, Heinricha Hoffmana, „Dziennik Bałtycki“, 2.10.2012.

Jan Daniluk, Obrońcy Poczty Polskiej w Gdańsku, Warszawa 2014.

Tomasz Stempowski, Walka o Danzig, „pamiec.pl“, 2015, nr 9, s. 10-13.

O autorze

Krzysztof Ruchniewicz

Niemcoznawca, historyk, fotografik, bloger, fan nowoczesnych technologii, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego i szef Centrum Willy'ego Brandta U. Wr. we Wrocławiu.

Wstaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Krzysztof Ruchniewicz

Niemcoznawca, historyk, fotografik, bloger, fan nowoczesnych technologii, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego i szef Centrum Willy'ego Brandta U. Wr. we Wrocławiu.

Najnowsze publikacje

Więcej o mnie

Kontakt